Jak vybrat elektrokolo

Elektrokola pomalu, ale jistě, zabírají místo klasickým bicyklům. Jejich popularita stále stoupá, takže je pochopitelné, že nad pořízením elektrokola uvažujete i vy. Mají totiž mnoho nesporných výhod. Nicméně na trhu s elektrokoly je v dnešní době tak široká nabídka, že může být opravdu složité vybrat, které bude právě pro vás ideální. Jak tedy správně vybrat elektrokolo?

horske-elektrokolo

Elektrokola podle dojezdu

V případě otázky dojezdu elektrokola je odpověď poněkud složitá. Je to totiž individuální podle toho, kdo jej řídí a v jakých podmínkách. Dojezd kola ovlivňuje více faktorů, jako jsou:

  • druh motoru,
  • kapacita baterie,
  • stáří baterie,
  • členitost terénu,
  • váha a fyzická kondice řidiče,
  • a mnoho dalších.

Podle toho, jak často a na jak dlouhé trasy budete elektrokolo používat, si můžete vybrat dle kapacity baterie, ze které se dá odvodit předpokládaný orientační dojezd.

  • 9 - 10 Ah: dojezd 60 - 80 km,
  • 11 - 12 Ah: dojezd 80 - 100 km,
  • 13 - 14 Ah: dojezd 100 - 120 km,
  • 15 a více Ah: dojezd 120 a více km.

vlastnosti_m400 

Elektrokola podle motoru

U elektrokol rozlišujeme několik kategorií pohonu podle jeho umístění. Jedná se o:

  • Elektrokola s předním pohonem.
  • Elektrokola se středovým pohonem.
  • Elektrokola se zadním pohonem.

Přední pohon – Jde o již téměř nepoužívaný typ pohonu. Motor je v tomto případě umístěn přímo na předním kole, které je díky tomu více zatěžované. E-kolo s předním pohonem se hodí spíše do města do nenáročného terénu. Pro své přednosti ho již prakticky nahradily středové či zadní pohony.

Středový pohon – Umístění motoru ve střední části kola nabízí nejlepší jízdní vlastnosti díky lepšímu vyvážení elektrokola. Umožňuje dosažení maximálního výkonu a současně úspornější jízdu. Navíc má krátkou reakční dobu dopomoci.

Zadní pohon – Při umístění motoru na zadním kole je dosaženo lepšího přenosu točivého momentu, takže na rozdíl od předního pohonu nedochází k prokluzování kol. Tento typ pohonu nabízí velmi dobrý poměr ceny a výkonu.

 

Výhody a nevýhody jednotlivých typů pohonu

 

Výhody

Nevýhody

Elektrokola s předním pohonem

+ Nízká cena

+ Snadná instalace

- Horší jízdní vlastnosti

- Větší zatěžování a opotřebení předního kola

- Méně citlivé dávkování výkonu

- Nevhodné do terénu

- Ztěžuje výměnu předního kola

Elektrokola se středovým pohonem

+ Krátká reakční doba asistence

+ Spolehlivost

+ Optimální vyvážení kola

+ Nižší spotřeba a delší dojezd

+ Přesné a citlivé dávkování dopomoci motoru

+ Nekomplikuje výměnu kol

+ Vhodné pro jízdu v náročném kopcovitém terénu

- Vyšší cena

- Kratší živostnost řetězu (cca o 15 %)

- Vyžaduje citlivější řazení

Elektrokola se zadním pohonem

+ Dobrý poměr cena/výkon

+ Lepší přenos točivého momentu než u předního pohonu

+ Klade minimální odpor (není nutné tolik šlapat a kolo jede za vás)

 

- Větší zatěžování a opotřebení zadního kola

- Složitější demontáž zadního kola

- Vyšší hlučnost při stoupání

- Méně citlivé dávkování výkonu

- Vyšší spotřeba energie oproti středovému pohonu

- Nevhodný pro jízdu ve velkých kopcích

 

Elektrokola podle baterie

Baterie je srdcem elektrokola. Právě proto je na místě si při výběru kola o bateriích něco zjistit. Zajímat vás bude především kapacita, která ovlivňuje maximální dojezd. Dalším důležitým kritériem je živostnost baterie, tedy kolik nabíjecích cyklů vydrží. Obvyklá životnost baterie se pohybuje okolo 600 až 1000 nabíjecích cyklů. Udává se také doba 4-8 let nebo 15 000 až 25 000 najetých kilometrů.

Baterie podle umístění:

  • Rámová baterie: Baterie je umístěna na rám nebo přímo do rámu kola. Hlavní předností tohoto typu je dobré vyvážení kola, protože na rozdíl od nosičové baterie nenarušuje těžiště. Další výhodou je, že baterie nenarušuje design kola. I tak je ale možné baterii z kola bez problémů vyjmout.
  • Nosičová baterie: Uložení baterie na nosiči kola se nejčastěji používá u městských případně trekových elektrokol. Toto umístění baterie ovšem nijak nenarušuje možnost vyžít nosič pro umístění košíku nebo zavazadla. Baterii lze snadno vyjmout pro potřeby nabíjení nebo jako prevenci jejího odcizení.

Tip: Životnost baterie prodloužíte, když o ni budete správně pečovat. Ideální je dobíjet ji po každé jízdě, a to bez přerušení až na maximální možnou hodnotu. Není naopak dobré nechat baterii zcela vybít. Pokud elektrokolo delší dobu nepoužíváte (například v zimě), měli byste baterii skladovat při teplotách nad 0 °C nabitou cca na 50-80% kapacity a zhruba jednou měsíčně ji dobíjet.

mestske-elektrokolo

Elektrokola podle rámu

Pokud jde o rámy, můžete u elektrokol vybírat z dámských, pánských nebo univerzálních provedení. Velmi důležitý je i výběr správné velikosti rámu. V tom vám pomůže orientační tabulka, která přiřazuje jednotlivé velikosti rámu k výšce jezdce. Co se týká nosnosti elektrokol, ta se většinou pohybuje mezi 110 až 150 kg.

Vzhledem k tomu, že má každý jinou postavu, preference, styl jízdy i nasedání a sesedání z kola, je nejlepší, když si můžete elektrokolo vyzkoušet, a o správné velikosti se poradit se zkušeným prodejcem.

Přehled velikostí elektrokol

 Velikost rámu

 Výška jezdce

 14´´

 135 – 155 cm

 17´´

 155 – 175 cm

 18´´

 160 – 180 cm

 19´´

 165 – 185 cm

 20´´

 170 – 190 cm

 21´´

 175 – 195 cm

 22´´

 180 – 200+ cm

 

Elektrokola podle typu

mestske-ekolo trekove-elektrokolo krosove-elektrokolo  horske-elektrokolo-crussis
Městská elektrokola  Treková elektrokola Krosová elektrokola  Horská elektrokola

Městská elektrokola

Jak již název vypovídá, je jasné, že toto kolo není vhodné na lesní cesty a do terénu. Je naopak ideální na vyřízení nákupů a pochůzek po městě, či jako dopravní prostředek do práce a do školy. Tato kola jsou vhodná na jízdu po silnici či po chodníku – jednoduše na všechny zpevněné povrchy. Městská elektrokola mají snížený rám pro snadné nasedání a sesedání. Používají se proto univerzálně jako dámská i pánská kola. Ke standardní výbavě městského elektrokola patří osvětlení, blatníky a nosič, na který je možné připevnit tašku nebo košík s nákupem.

Treková elektrokola

Trekové elektrokolo se hodí pro někoho, kdo jezdí převážně po městě, cyklostezkách a silnicích a pouze příležitostně si vyjede po polní cestě, či jiným mírně obtížným terénem. Trekové kolo je vlastně takovým kompromisem mezi městským a sportovnějším krosovým kolem. Podobně jako městské elektrokolo je i trekové kolo vybavené blatníky, nosičem a stojánkem. Jestli ovšem chcete jezdit pravidelně na delší výlety do přírody a projet se i náročnějším terénem, zvažte spíše pořízení krosového případně horského elektrokola.

Krosová elektrokola

Krosové elektrokolo je ve způsobu využití někde mezi trekovým a horským kolem. Hodí se tedy jak na silnici, tak na výlety po nezpevněných cestách. Oproti trekovým elektrokolům už s nimi lépe zvládnete i náročnější terén. Krosová elektrokola nabízejí dlouhý dojezd, vysoký jízdní komfort, nízkou hmotnost a velmi dobrou ovladatelnost. Nejsou vybavena blatníky a nosiči, ale ty si můžete kdykoli dokoupit a dodatečně namontovat.

Horská elektrokola

Horské elektrokolo je celoodpružené s pevnou konstrukcí, disponuje koly s širokými plášti a je vybaveno kvalitními komponentami. Díky těmto vlastnostem je vhodné i do toho nejnáročnějšího terénu jako jsou lesní pěšiny v hornaté či kopcovité krajině. I v takto náročném terénu nabídne skvělý zážitek z jízdy. Na horském elektrokole ale není problém ani to, když část cest podniknete po silnicích či cyklostezkách. Baterie horského (nebo také terénního) kola má velmi dobrou výdrž, což oceníte především při stoupání. Horská elektrokola mají velmi citlivé dávkování dopomoci.

 

Elektrokola podle cenyCB elektrokola showroom České Budějovice

Ceny elektrokol se pohybují v poměrně širokém rozpětí. U nových značkových elektrokol začínají ceny cca na 28 000 Kč a mohou se vyšplhat až zhruba na 100 000 Kč. Přesnější cenová hladina, ve které se budete při výběru elektrokola pohybovat, bude záležet především na vašich požadavcích. Cenu ovlivňuje typ motoru, kapacita baterie i použité komponenty. Z těchto důvodů jsou zpravidla dražší horská či krosová elektrokola než ta městská, na která jsou kladeny nižší nároky.

Doporučujeme však skutečně zainvestovat do kvalitního značkového e-kola, u kterého následně ušetříte za servis a údržbu. Velmi dobré zkušenosti máme v tomto ohledu se značkou Crussis.

Ať už zrovna vybíráte elektrokoloelektroskútr nebo elektrokoloběžku z naší nabídky si určitě vyberete model, který vám bude po všech stránkách vyhovovat. Na trhu působíme již od roku 2010. Jsme jedním z předních prodejců elektrokol, elektrotříkolek, elektrokoloběžek a elektroskútrů v ČR. O vaše, u nás zakoupené, stroje se postaráme v našem servisním centru, které poskytuje kompletní záruční i pozáruční servis.